top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תרונית ליברמן

איך תרגול מיינדפולנס יכול להועיל לי עכשיו?



מיינדפולנס מביא לצמיחה פנימית, מה היתרונות של התרגול
מיינדפולנס רגוע

עד עתה הוכח במחקרים שונים שלתרגול מיינדפולנס באופן קבוע יש 5 יתרונות ובעיני היתרון הרלבנטי ביותר לתקופה הנוכחית הוא העלאה של הוויסות הרגשי שלנו. ארבעת היתרונות האחרים הם: הגברת הקשב, שיפור הזיכרון, הגברת הקישוריות בין שתי ההמיספרות של המוח והאטת תהליך ההזדקנות (האחרון קורה בזכות עצירה של התקצרות של הטלומרים שבקצות הכרומוזומים שלנו).


מיינדפולנס(=קשיבות בעברית) הוא אימון מוחי שבו אנו שמים לב באופן לא שיפוטי למחשבות ולרגשות שלנו ללא התערבבות בהם. למשל, "המחשבה הזו היא לא אני אלא בסה"כ מחשבה שאני חושב ותיכף תחליף אותה מחשבה אחרת". או למשל, "אני חווה עכשיו רגש של פחד (במקום אני פוחד) וכשהוא יסיים לעבור דרכי יגיע רגש אחר". במילים אחרות, תרגול מיינדפולנס עוזר ליצור את המרווח בין 'האני' לבין המחשבות והרגשות ש'האני' חווה, והרווח הזה מפחית את ההצפה הרגשית, ובה בעת לא מתכחש/מתנגד לרגשות שלי, שכן התנגדות דורשת השקעת אנרגיה שמרוקנת את המשאבים שלי.


על מה בעצם מתאמנים?

על החזרת תשומת הלב ברכות ובעדינות למוקד שבחרתי לשים אליו לב בכל פעם שמופיעה מחשבה או רגש. המוקד הנבחר יכול להיות למשל, הנשימה שלי, או למשל, סריקת איברי הגוף שלי וכדומה. מתאמנים על החזרת תשומת הלב משום שרגש או מחשבה מופיעים אצל כולם, כל הזמן, גם בקרב אלו שמתרגלים מיינדפולנס שנים. תשומת הלב הזו עוזרת להשיג איזון בין 'הרעש החיצוני' של מה שקורה במציאות סביבי לבין 'הלחש שבפנים', והיא גם עוזרת לחוות את הרגע בהווה במקום להיות נתון לתכנונים ולתסריטים עתידיים או לזיכרון של חוויות עבר.


אימון קבוע של מיינדפולנס תורם לגמישות המוח לפי חוקרים שונים (כל שנה מתפרסמים מאות מחקרים חדשים ויש פריחה עצומה בהבנה של השפעות התרגול בתחומים שונים, כולל כלכלי-גלובלי). גמישות המוח אפשרית בכל גיל (ונקראת נוירופלאסטיטי = Neuroplasticity), ואפשר לקרוא על כך למשל כאן: https://katzr.net/98c8ce כאן: https://katzr.net/67031d ,וכאן https://katzr.net/1e5c8a.


אימון המיינדפולנס נשען על תורות מהמזרח שהובאו למערב כבר משנות ה-70 של המאה הקודמת ע"י ג'ון קאבאט זין, ביולוג מולקולרי, אבי תרגול המיינדפולנס במערב ( על קאבאט-זין https://katzr.net/b4bb63). תרגול המיינדפולנס התברר כמועיל במצבים של קושי גופני או נפשי ועל כן תפס תאוצה בקרב רופאים, חוקרים, אנשי עסקים, אנשי רוח ועוד. עוד על ההיסטוריה של מיינדפולנס כאן -https://katzr.net/ecfe76. הסבר מהו תרגול מיינדפולנס מפי קאבאט-זין עצמו מ-2017: https://katzr.net/57363e, וידאו באורך 5 דקות, אפשר לבחור בכתוביות בעברית.


ועכשיו המלצות לתרגולים חינם:

ממשלת ארה"ב יצרה אפליקציה לתרגול מיינדפולנס למשוחררי הצבא: mindfulness coach (אפשר להוריד מכאן -https://www.ptsd.va.gov/appvid/mobile/mindfulcoach_app.asp). יש בה קבצים באורכים שונים ואפשר להקשיב להם גם אופליין.


ויש גם את הפודקאסט של דני מקורי שמדריך בעברית תרגולי מיינדפולנס באורכים שונים כאן - https://did.li/DHvCN


יש כמובן קבצים רבים של תרגול מיינדפולנס ביוטיוב באורכים שונים ועל ידי דוברים שונים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page