top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תרונית ליברמן

איך להתמודד עם טראומה נפשית? איך להתמודד עם פוסט טראומה?


איך להתמודד עם פוסט טראומה?
איך להתמודד עם טראומה נפשית?

הגדרה של טראומה


אחת ההגדרות של טראומה היא "אירוע גדול מידי שהגיע מוקדם מידי". זו הגדרה שיכולה להסביר סימפטומים רבים שחלקנו מרגישים בהווה שלנו. לפי הגישה הזו כנראה שרובנו עברנו לפחות אירוע טראומתי אחד בחיינו.


מהי טראומה?


טראומה מתייחסת לתגובה הפסיכולוגית והרגשית המתרחשת כאשר אדם חווה אירוע או סדרה של אירועים שהם מציקים, מציפים והם מעבר ליכולתו להתמודד. לטראומה יכולות להיות השפעות מתמשכות על מחשבותיו, רגשותיו, התנהגויותיו והרווחה הכללית של האדם. לעתים קרובות זה משבש את תחושת הביטחון והאמון של האדם בעולם.


חשוב להכיר בכך שטראומה היא חוויה אינדיבידואלית ביותר. מה שעשוי להיות טראומטי עבור אדם אחד לא חייב להיות טראומטי עבור אדם אחר, ולאנשים יש מנגנוני התמודדות ודרכים ייחודיות לעיבוד חוויותיהם. טיפול בטראומה כרוך לרוב בחיפוש אחר עזרה מקצועית, בניית רשת תמיכה ועיסוק בטכניקות טיפוליות המסייעות ליחידים לעבד את רגשותיהם, לבסס מחדש תחושת ביטחון ולהתקדם לקראת ריפוי והחלמה.



איך להתמודד עם טראומה - מהם התסמינים של טראומה?


ההשפעות של טראומה עלולות להיות רחבות טווח ומורכבות. הן עלולות לכלול תסמינים כמו פלאשבקים, סיוטים, חרדה, דיכאון, עוררות יתר, התנהגות של הימנעות, דריכות, קהות רגשית, קשיי ריכוז ושיבושים ביחסים אישיים. טראומה עלולה גם להשפיע על הבריאות הגופנית, מה שמוביל למצבים כמו כאב כרוני, הפרעות שינה וחוסר תפקוד של המערכת החיסונית.



איך להתמודד עם פוסט טראומה - זה אפשרי
איך להתמודד עם טראומה?


איך להתמודד עם טראומה - ממה נובעת טראומה נפשית?


טראומה יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, וחשוב להכיר בכך שחווית הטראומה של אנשים היא עמוקה, אישית וסובייקטיבית.


ניתן לסווג טראומה לסוגים שונים בהתאם לאופי האירועים או החוויות שגרמו לה. להלן כמה סוגי טראומה נפוצים:


1. טראומה פיזית:


טראומה מסוג זה כרוכה בפגיעה גופנית או פציעה כתוצאה מתאונות, אלימות או הליכים רפואיים. שורדי תאונות, התעללות פיזית או ניתוחים עלולים לחוות טראומה פיזית.


2. טראומה רגשית או פסיכולוגית:


טראומה מסוג זה נובעת מחוויות רגשיות מטרידות, הכרוכות לרוב בפחד, הלם או תחושת חוסר אונים עמוקה. טראומה רגשית יכולה לנבוע מאירועים כמו עדות לאלימות, חווית אובדן פתאומי או הימצאות בהתעללות רגשית.


3. טראומה מינית:


טראומה מינית מתרחשת כאשר מישהו חווה חוויות מיניות לא רצויות או לא בהסכמה, כולל התעללות מינית, תקיפה, הטרדה או אונס.


4. טראומה מורכבת:


סוג זה של טראומה קשור בדרך כלל לאירועים טראומטיים ממושכים או חוזרים, המתרחשים לעתים קרובות במהלך הילדות. לדוגמה, התעללות פיזית או רגשית מתמשכת, הזנחה או חיים בסביבה לא יציבה.


5. טראומה התפתחותית:


המכונה גם טראומת התקשרות, טראומה מסוג זה נובעת מהפרעות במערכות יחסים מוקדמות ויכולה להשפיע על ההתפתחות הרגשית והחברתית של האדם.


6. טראומה חריפה:


טראומה חריפה מתייחסת לאירוע בודד ומעיק ביותר, כגון תאונת דרכים, אסון טבע או תקיפה, שיש לו השפעה מיידית ומשמעותית על רווחתו הנפשית והרגשית של האדם.


7. טראומה כרונית:


טראומה כרונית כרוכה בחשיפה ארוכת טווח לאירועים מעיקים, הקשורים לרוב להתעללות מתמשכת, להזנחה או לחיים בתנאים לא בטוחים. לסוג זה של טראומה יכולות להיות השפעות מצטברות לאורך זמן.


8. טראומה משנית:


מתרחשת כאשר אנשים נחשפים בעקיפין לאירועים טראומטיים באמצעות שמיעה עליהם או עדים לאירועים אצל אחרים, כגון המגיבים הראשונים שהגיעו לאירוע, אנשי מקצוע בתחום הבריאות או מטפלים.



9. טראומה קולקטיבית או היסטורית:


טראומה מסוג זה מתייחסת להשפעה הרגשית והפסיכולוגית שחוות קבוצות של אנשים עקב אירועים היסטוריים או קולקטיביים, כגון רצח עם, עבדות, קולוניזציה או דיכוי מערכתי.


10. אבל טראומטי:


אבל טראומטי נובע מאובדן פתאומי ובלתי צפוי של אדם אהוב, והוא מלווה לרוב בתחושות של הלם, אשמה, כעס ורגשות מורכבים אחרים.



חשוב לציין שאנשים יכולים לחוות מספר סוגים של טראומה בו-זמנית או במהלך חייהם. יתרה מכך, תגובות טראומה יכולות להשתנות מאוד מאדם לאדם, ומה שעשוי להיות טראומטי עבור אדם אחד עשוי להיות לא טראומטי עבור אחר. תמיכה באנשים שחוו טראומה דורשת רגישות, אמפתיה ונכונות להקשיב וללמוד על החוויות והצרכים הייחודיים שלהם.


כשאת שואלת את עצמך איך להתמודד עם טראומה חיוני שתשימי לב שטראומה היא חוויה אנושית נפוצה, וההכרה בקיומה היא צעד לקראת תמיכה באלה שעברו קשיים כאלה. לטראומה עלולות להיות השפעות מרחיקות לכת על רווחה נפשית, רגשית ופיזית. התעלמות או ביטולה עלולה להחריף את הסבל ולעכב את תהליך הריפוי.




איך מתמודדים עם טראומה
איך להתמודד עם טראומה נפשית - זה אפשרי


איך להתמודד עם פוסט טראומה - טיפול בטראומה חשוב מכמה סיבות:


1. תיקוף והעצמה:


הכרה בטראומה מאמתת את רגשותיו וחוויותיו של האדם. הכרה זו מתקפת לאדם שמה שעבר עליו חשוב ושהוא לא לבד. אימות זה עשוי להעצים ולעזור לאנשים להחזיר את תחושת השליטה על חייהם.


2. בריאות נפשית ורגשית:


טראומה שאינה מטופלת עלולה להוביל למגוון של בעיות בריאות נפשיות כגון חרדה, דיכאון, הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) ושימוש בסמים. על ידי טיפול בטראומה, אנשים יכולים לפעול למען הרווחה הנפשית והרגשית שלהם.


3. יחסים בין אישיים:


טראומה עלולה להשפיע על האופן בו אנשים יוצרים קשר עם אחרים. טיפול בטראומה יכול להוביל למערכות יחסים בריאות יותר על ידי טיפוח תקשורת פתוחה, הבנה ואמפתיה.


4. בריאות גופנית:


לטראומה עלולים להיות ביטויים פיזיים, כגון כאב כרוני, בעיות עיכול וחוסר תפקוד של המערכת החיסונית. על ידי התייחסות לטראומה, אנשים עשויים לחוות שיפורים גם בבריאותם הגופנית.


5. צמיחה אישית:


התמודדות וריפוי מטראומה יכולים להיות חוויה טרנספורמטיבית. זה יכול להוביל למודעות עצמית רבה יותר, לחוסן ולצמיחה אישית.



איך להתמודד עם פוסט טראומה – דרושה גישה מלאת חמלה וההתמודדות מורכבת מרבדים שונים:


1. עזרה מקצועית:


חיוני למצוא תמיכה מאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, כגון מטפלים או יועצים. אלו אנשי מקצוע שמאומנים להנחות אנשים בתהליך הריפוי בסביבה בטוחה ותומכת.


2. טיפול עצמי:


עיסוק בפעילויות של טיפול עצמי שמקדמות רווחה, כגון פעילות גופנית, מדיטציה, בילוי בטבע ותרגול מיינדפולנס, יכול לעזור לאנשים לנהל את ההשפעות של טראומה על חייהם.


3. תמיכה חברתית:


חיבור עם חברים, בני משפחה או קבוצות תמיכה שמבינים אותך יכול לספק תחושת שייכות ולהפחית את תחושות הבידוד.


4. ביטוי:


ביטוי רגשות באמצעות יומן, אמנות, מוזיקה או דיבור יכול לעזור לאנשים לעבד ולשחרר את הרגשות העצורים הקשורים לטראומה.


5. גישות גוף-נפש:


תרגולים כמו יוגה, נשימות עמוקות והרפיית שרירים מתקדמת יכולים לעזור בניהול מתח ולקדם הרפיה.


6. טיפול מבוסס טראומה:


גישות טיפוליות כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), EMDR או SE, או 'טיפול בטראומה ממוקד חמלה' (CFT, אותו למדתי. לקריאה נוספת ) תוכננו במיוחד כדי לטפל בטראומה.


איך להתמודד עם טראומה - סיכום


אז אם שאלת את עצמך איך להתמודד עם פוסט טראומה הרי שחמלה וסבלנות הם המפתח במסע הריפוי מטראומה. החוויה של כל אדם היא ייחודית, וחשוב לכבד את הקצב והבחירות שלו בזמן שהוא פועל לקראת החלמה. על ידי טיפוח תרבות של הבנה ואמפתיה, אנו יכולים לתרום ביחד ליצירת סביבה בטוחה ותומכת יותר עבור אלו שנפגעו מטראומה.


[הטקסט כתוב בלשון נקבה מטעמי נוחות בלבד ומיועד לנשים ולגברים כאחד]



bottom of page